dissabte, 3 de març del 2018

1 de Març: Comence a sentir-me científica!


Com cada sessió hem començat veient un curtmetratge que aquesta vegada anava sobre aprendre ciència.




Després de debatre una estona sobre la manera en què ens venien a nosaltres les ciències hem jugat a un joc de Quim (observació).

Aquests jocs consisteixen a veure quina quantitat d'informació eres capaç de retenir en un temps determinat. Juanfra ens ha posat una imatge amb diversos objectes des de xiquets fins a pedres i teníem que intentar memoritzar-les totes. Hi havia 20 imatges de les quals jo he sigut capaç de retenir 16!!!!, no està gens mal, pensava en realitat que recordaria moltes menys, de vegades segueix sorprenent-me a mi mateixa, ja que segueix sense confiar en totes les capacitats que tinc (que boba estic).

Quan hem acabat aquesta activitat que tractava de què fórem bons observadors (tot científic ha de ser-ho) hem entrat de ple en matèria.

Hem fet un breu repàs del que es va dir la classe anterior sobre la matèria, matèria és tot allò que té un pes i un volum, es pot classificar atenent a diversos criteris.

I ara afegim un xicotet pas mes als nostres coneixements, la matèria la podem trobar en 5 ESTATS:

 Sòlid




Líquid



Gasos



Plasma (entre sòlid i líquid)





Condensat de Bose Einstein ( entre el gas i el líquid)




Després de descobrir que hi ha 5 estats jo pensava que sols hi havien 3, m'he posat a indagar una mica més sobre aquests dos estats desconeguts per a mi.

He trobat un vídeo en el YouTube on xiquets de primària han fet un experiment per descobrir que és això del plasma.



Després he intentat trobar algun experiment en escoles per fer entendre als més menuts que és el Condensat de Bose- Einstein i sols he trobat aquest, que no ajudarà molt per a infantil però si que m'ha ajudat a mi a entendre un poc millor aquest cinquè estat de la matèria. 


Una vegada hem indagat un poc mes sobre els estats de la matèria li ha tocat el torn a definir el que és pes i el que és massa.

Que és el pes?

És la força que la matèria exerceix sobre un altre cos. (Com a curiositat vaig traure el meu pes i el de 499,8 n/kg)

Que és la massa?

És la quantitat de matèria que hi ha.

Com a exemple direm que un astronauta pesa menys en la lluna perquè la força de la gravetat de la lluna és menys a la de la Terra encara que la matèria en els dos llocs és la mateixa.

Per últim i abans de fer el nostre primer experiment em après que vol dir això de la LLDLM que no és una altra cosa que la llei de conservació de la matèria. La matèria no es crea ni es destrueix simplement es transforma.

Com a exemple hi tenim un tronc que en posar-lo al foc es transforma una part en cendra i l'altra en gasos (diòxid de carboni+vapor d'aigua).

Per a finalitzar la classe hem fet el nostre primer experiment, us deixe a continuació el vídeo perquè pugueu gaudir tant com ho he fet jo, me quedat en gana de molt més!







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada